Oklejanie samochodów folią ochronną to bardzo skuteczny, a zarazem kosztowny zabieg. Dlatego część kierowców decyduje się na aplikację warstwy ochronnej wyłącznie na wybrane części karoserii. Czy warto? Jak zabezpieczony w taki sposób samochód będzie wyglądał po latach? A może wyjściem jest „ratalne” foliowanie samochodu, dzięki czemu finalnie zabezpieczymy całą karoserię przed uszkodzeniami?
Jak sama nazwa wskazuje folia zabezpieczająca lakier chroni lakier samochodowy przed różnorodnymi uszkodzeniami. Producenci tego typu folii gwarantują odporność powłoki ochronnej, a tym samym zabezpieczenie oryginalnego lakieru samochodowego przed:
– zarysowaniami,
– efektami uderzeń kamieniami czy żwirem podczas jazdy,
– działaniem środków chemicznych,
– szkodliwym wpływem warunków atmosferycznych.
Decydując się na częściowe zabezpieczenie karoserii przed uszkodzeniami musimy liczyć się z tym, że z czasem elementy pokryte folią ochronną zaczną się odróżniać od tych, które nie zostały zabezpieczone. Podczas gdy te pierwsze zachowają gładkość i fabryczny połysk lakieru, te drugie mogą pokryć się drobnymi kulistymi zarysowaniami (efekt często widoczny przy nieodpowiednim myciu auta np na myjniach szczotkowych które wyjątkowo niszczą lakier). Czy w takim razie warto decydować się na foliowanie tylko wybranych części karoserii?
Oczywiście, że tak. Folia zabezpieczająca lakier zyskała popularność ponieważ umożliwia zachowanie wysokiej estetyki pojazdu przez długi czas jego użytkowania, tymczasem ochrona lakieru nie skupia się wyłącznie na estetyce. Głównym zadaniem lakieru samochodowego jest zabezpieczenie poszczególnych części karoserii przed korozją. Zabezpieczając lakier na najbardziej podatnych na uszkodzenia częściach karoserii folią zwiększamy poziom zabezpieczenia karoserii, a w konsekwencji podnosimy żywotność samochodu o co najmniej kilka lat.
Folia ochronna na samochód może być zaaplikowana na dowolną wybraną część karoserii. W praktyce oznacza to na ogół aplikację warstwy zabezpieczającej na elementach najbardziej narażonych na uszkodzenia. Do najpopularniejszych zakresów aplikacji folii ochronnej zalicza się:
– tzw. strefę „bikini”, a więc przednia część maski wraz z lampami, przednim zderzakiem, lusterkami oraz przednią częścią błotników,
– przód samochodu, a więc całą powierzchnię maski, cały zderzak, lusterka oraz błotniki.
Drugi wariant jest na ogół droższy, gdyż foliowaniu poddaje się większą powierzchnię, jest to jednak wersja o wiele bardziej estetyczna. Pozwala uniknąć sytuacji, w której krawędź folii jest widoczna na elementach karoserii. Należy bowiem pamiętać o tym, że aplikacja folii na część danego elementu, a nie na jego całość każdorazowo wiąże się z widocznością jej krawędzi.
Jeśli planujemy wieloletnią eksploatację samochodu z pewnością powinniśmy rozważyć możliwość nałożenia folii na wszystkie elementy karoserii, nawet jeśli mielibyśmy to zrobić w systemie ratalnym – przód samochodu, drzwi i dach, tył samochodu.
Jeśli natomiast nie planujemy tak długiego użytkowania samochodu aplikacja folii na maskę, zderzak, reflektory i błotniki może się okazać wystarczająca. Przednia część samochodu jest dużo bardziej narażona na uszkodzenia niż tył, dlatego wyraźne różnice w stanie lakieru są widoczne dopiero po dłuższym czasie od aplikacji.
© 2022 Wellness Car. All rights reserved. Polityka prywatności
Wykorzystanie i powielanie zdjęć produktów bez zgody autora zabronione.
Prezentowana oferta produktów nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu Kodeksu Cywilnego, a ma jedynie charakter informacyjny.